Cykelhjul
Här hittar du ett brett urval av cykelhjul
Här finner du cykelhjul - hjulset eller lösa bakhjul och framhjul till din cykel. Vi har ett brett sortiment av cykelhjul för alla typer av cyklar från välkända kvalitetsvarumärken som Shimano, Bontrager, Zipp och många fler.
Cykelhjul och hjulset
Letar du efter nytt cykelhjul, hjulset eller lösa bakhjul och framhjul så har du kommit helt rätt. Här hittar du snabba racer-hjul, mountainbike-hjul, hybridcykel-hjul och standard-hjul för 1-3-7 växlar med och utan fotbroms och alla andra tänkbara hjultyper med eller utan skivbromsar. alla våra fabrikstillverkade hjul från välkända varumärken med bra kvalitet, eller kanske vill du ha ett handbyggd hjul? Ja då kan någon av våra duktiga servicetekniker i cykelverkstaden fixa att bygga ett sånt också...
Mountainbike-hjul
Ett mountainbike hjul är framtaget för att vara så tåligt som möjligt för att klara av de hårda påfrestningar som uppstår i samband med terrängkörning. De kommer oftast som 26 tum, 27.5 tum eller 29 tum och finns med flera olika axelstandarder. De flesta moderna mountainbikehjulen använder sig utav stickaxlar som brukar vara 12 mm i diameter och mellan 142-148 mm i längd baktill och 15 mm i diameter och 100-110 mm i längd framtill. De kan dock även komma som snabblås där axeln är 5mm i diameter och 135 mm i längd. Även flera mindre vanliga hjuldimensioner kan förekomma.
Mountainbikehjuls sammansättning
Cykelhjulets fälgbredd brukar ofta nämnas som inner- och ytterbredd. Detta avgör hur stabilt däcket sitter på fälgen. Planerar du att köra lågt tryck med breda däck så behövs det en bredare fälg för att däcket inte skall krängas fram och tillbaka. Skall du cykla med plusdäck (2.6 tum eller bredare däck) så rekommenderas en innerbredd på fälgen från ca 30mm. Skall du istället köra långlopp och tänker använda lite smalare däck (1.9 - 2.3 tum) med högre tryck så går det bra med 19-25 mm i innerbredd.
Vikt kan skilja sig enormt från olika hjul då material och konstruktion i både nav, fälgar och ekrar kan variera. Vikten gör sig betydligt mer påtaglig på just cykelhjul än någon annan del på cykeln då dessa skapar rotationsvikt (centrifugalkraft) som i sin tur ökar den faktiska vikten ju snabbare de snurrar.
Vill du ha en så rapp/kvick cykel som möjligt så behövs det mer vridstyva material och komponenter som inte böjer/viker sig vid kraftigare kurvtagningar och hopp. Detta går hand i hand med material (med vissa undantag). Önskas ett så vridstyvt hjul som möjligt så är det i stort sett alltid kolfiber som är det önskvärda materialet.
På senare år har det dykt upp fler och fler växlar baktill på mountainbikes. Framförallt SRAM har ett stort utbud på 12 delade kassetter där de flesta (GX, X01 och XX1) kräver en speciell typ av frihjulsbody som kallas XD. Har du växlar från Shimano eller Sram som har 8-11 växlar bak är det en så kallad Shimano Standard body som krävs. Dessa är oftast unika i infästningen mot navet från tillverkare till tillverkare. Även Shimano har dock kommit med en 12 delad grupp som kräver ytterligare en speciell typ av body som kallas för Micro Spline.
När det kommer till ekrar så är en enkel riktlinje att fler ekrar innebär ett mer vridstyvt hjul som även är mer tåligt. Dock så blir det även tyngre då mer material används. Vanligtvis så är det mellan 24 och 36st ekrar i ett mountainbikehjul.
Racerhjul - Landsvägshjul
Racerhjul är framtagna för att vara så lätta och vridstyva som möjligt utan att tumma på komforten. Här är det näst intill enbart 28 tum som gäller men även andra dimensioner förekommer. Den vanligaste axeltypen är fortfarande snabblås (5x100 mm fram och 5x130 mm bak) men har även här börjat dyka upp med stickaxlar (12x100 mm fram och 12x142 mm bak) då skivbromsarna har börjat hitta in i landsvägsvärlden.
Olika typer av racercykelhjul
På racerhjul så är huvudfokuset mindre på bredd och mer på dess profil. Bredden justeras mestadels för att skapa en så vridstyv och aerodynamisk fälg som möjligt istället för att klara av kraftigare stötar. Det finns tre olika varianter:
- Lågprofils-hjul
- Högprofils-hjul
- Skivbroms-hjul
Lågprofilshjul har störst fokus på att vara så lätta som möjligt. De används av proffsen i så kallade bergs-etapper där det inte går lika fort på grund av de extrema klättringarna och minimera därför vikten som cyklisten behöver trampa upp. Högprofilshjul har istället som man hör på namnet en högre profil och en aerodynamiskutformning. Denna sammansättning sänker luftmotståndet och är utmärkt för platta etapper. De sistnämnda, Dischjul är heltäckta cykelhjul som används framförallt i tempolopp eller triathlon. Dessa är inte tillåtna i vanliga linjelopp men är den mest aerodynamiska varianten. Nackdelen med dessa och andra högprofilshjul är att sidovindar blir betydligt mer påtagliga samt att de har en högre vikt.
Racerhjuls sammansättning
Vikten skiljer sig mycket från hjul till hjul då material och konstruktion i både nav, fälgar och ekrar kan skilja sig. Vikten gör sig betydligt mer påtaglig på just hjul än någon annan del på cykeln då dessa skapar rotationsvikt (centrifugalkraft) som i sin tur ökar den faktiska vikten ju snabbare de snurrar. Normalt ligger ett hjulpar för landsvägscyklar på ca 1000g-1800g beroende på profil och material. Det finns såklart undantag med både lättare och tyngre hjul.
Vill du ha en så kvick och vridstyv cykel som möjligt bör du välja material som inte böjer / viker sig under belastning. I detta fall är kolfiber ett utmärkt val. Att ha en högre profil på fälgen bidrar även till ett mer vridstyvt hjul då de byggs med kortare ekrar än ett hjul med låg profil. Grundregeln är att ju fler ekrar du har i hjulet desto mer vridstyvt blir det. Dock blir det tyngre än ett hjul med färre ekrar då mer material gör att vikten ökar. Normalt har landsvägshjul mellan 16-32 ekrar.
Det finns förutom dessa hjultyper även hjul av alla storlekar. Från 12 tum och upp till 29 tum. Titta efter noga innan du beställer ett hjul, då blir det oftast rätt cykelhjul för rätt cykel. De olika cykeltyperna har nämligen olika egenskaper. MTB-hjul är breda eftersom de ska klara tungbelastning i hopp osv. Trekking-hjul har olika bredd men är generellt stora, ofta 28-tum för att få bästa farten och utväxling. Vilken bredd som väljs beror på hur mycket skogskörning kontra landsvägsliknande körning man har tänkt sig att åka. Landsvägs-hjul är som bekant väldigt smala. Detta va har gjort för att minska rullmotståndet. Dessutom väger smala hjul mindre vilket är mycket viktigt för landsvägsåkare. Strävan mot att minska rullmotståndet märks också i valet av i stort sett omönstrade däck. BMX-hjul är som bekant mindre men har många ekrar för att kunna stå emot de krafter de utsätts för i tricks och stunts. Dessa hjul har som du ser helt andra egenskaper än landsvägscykling. Denna cykel är nämligen inte alls utformad för snabb transport utan för lek och tricks. Vi har alltid många utgående eller klipp från leverantörerna med schysta erbjudanden på hjul med upp till 70 % rabatt.