SODERSCYKEL.SE

Söders Cykelbutik i Stockholm - oväntat mycket!

Vi är en riktig cykelaffär som också finns på nätet med soderscykel.se

Välkommen att handla i vårt stora utbud, alltid med varor direkt från eget lager med bra priser och snabba leveranser!

Vi har samma varor hemma i lager både online och i butik.

Familjeföretag i tre generationer sedan 1945 - det är tryggt!

Köp cykel på nätet! Vi på Söders Cykelbutik är en riktig cykelaffär med e-handel sedan 2008. Ni får er beställda cykel proffsigt monterad och justerad av duktiga mekaniker med perfekt inställda växlar, bromsar så att alla funktioner är i toppskick när den blir utkörd till er hemadress. Du behöver oftast bara själv utföra montering av pedalerna och vrida på eller skruva fast styret och ibland framhjulet för att hojen sedan ska vara säker och körklar i många, många år. Vill man även ha sina beställda tillbehör monterade ingår det om man meddelar oss, annars skickas tillbehören separat.                                               

Vad betyder finns i lager?

Det betyder i klartext att varorna även finns att köpa direkt i den fysiska butiken eller att den packas och skickas direkt ifrån oss redan nästa vardag. Vi har alltså alla varor med "finns i lager" status i ett eget lager både för online försäljning och i vår fysiska cykelbutik. Med reservation för cyklar som behöver packas upp och monteras och justeras för att sedan paketeras i en anpassad kartong och det tar normalt mellan 2-5 vardagar till leverans.

Betalningsvillkor

Vi har Klarna.

Klarna Checkout inkluderas samtliga betalningsalternativ: Betala direkt med kortbetalningar, banköverföring och Klarna direkt. Betala senare med faktura 30 dagar samt Dela upp (avbetalningsplan 6, 12, 24 och 36 månader med flexibla inbetalningar. Helt enkelt! Klarna är störst, bäst och smidigast för dig som handlar online.

Shopping som är lätt och säkert med Klarna 30 dagars Faktura, Kort, Avbetalning eller direkt i din internetbank.

- Kortbetalningar

Betala med ditt kort via Klarna i kassan. Debitering sker direkt vid köptillfället. Vi använder oss av 3D secure för att säkerställa en säker kortbetalning med Visa, MasterCard och American Express.

- Direktbetalning från din bank

Du väljer vilket av dina bankkonton pengarna ska dras från.

- Faktura

Faktura betalar du i lugn och ro inom 30 dagar. Fakturan skickas till dig per mail från Klarna. Om du inte mottagit din faktura inom 2-5 dagar från ditt köp så bör du kontakta oss på order@soderscykel.se så skickar vi en nya faktura till dig. 

- Swish

Swisha din betalning snabbt och enkelt i Klarna Checkout.

- Delbetalning

Betala i din egen takt eller betala ett fast belopp per månad.

- Konto 

Du betalar valfri summa per månad. Det lägsta belopp du kan betala är 1/24 av beloppet som återstår och inte mindre än 50 kr varje månad. Du kan när du vill betala hela det återstående beloppet. En administrationsavgift om 29 kr tillkommer på delbetalnings faktura. Exempel: Vid ett köp om 10000 kr är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kredit köpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid. Med reservation att Klarna ändrar sina villkor, se senaste på Klarna.se eller i Klarna appen.

Priser

Alla priser anges inklusive svensk moms för närvarande 25 %. Vi har samma pris både i fysiska butiken och online.

- Har du frågor om en betalning? 

Vid frågor angående en betalningen via ditt kort, en faktura eller delbetalning så ska du vända dig direkt till Klarna kundtjänst som du når på telefonnummer 08-120 120 10.

Leverans alternativ

Vår ambition är att leverera så snabbt som möjligt, i regel levererar till ombud nästa helgfria vardagar. Vid leverans metoden hemleverans för cyklar, då gäller normalt 2-7 helgfria vardagar. Vid undantagsfall kan hem leveransen ta längre tid, t.ex. när ditt postnummer ligger utanför DHL dagliga leverans områden. 

- Ombuds DHL Service Point

Paket levereras till ditt närmaste ombud med DHL. När paketet ankommit till din ombud får du en SMS avisering från DHL om att paketet finns att hämta ut.

- Hemleverans cykel

Leverans alternativet gäller för cyklar och skrymmande tyngre varor.

Normalt ringer/SMS DHL och kontrollerar så att kunden är hemma och bestämmer en tid för leverans.

Hem till dörren på kvällstid, mellan 17-22. DHL kontaktar dig inför leveransen och du ges möjlighet att välja dag för leveransen. För det här alternativet tillkommer det en extra fraktavgift.

- Hämtas i butik (Click & Collect)

Du kan alltid välja att hämta ut din beställning fraktfritt direkt i vår cykelbutik. Även cyklar kan hämtas ut i butik helt färdigmonterad med tillbehör och fullt körklar.

- Ej uthämtade paket eller mottagen leverans.

Om du inte hämtar ut ditt paket från ombudet, så kommer det att skickas tillbaka till oss efter 10 dagar. För detta tar vi (DHL) ut en avgift 250 kr. Avgiften dras av på summan för köpet som återbetalas till dig. Om du inte finns på plats eller är hemma vid den bokade och aviserade hemleveransen så tillkommer det för en extra utkörning 500 kr. Ändrar du själv vid avisering din hemleveransen till att hämta ut på terminal så tillkommer det för DHL terminallagerhyra per dygn.

Vad gäller om jag inte har fått någon avisering?

Har du inte fått SMS avisering från ombudet om din leverans inom 5 dagar, förmodligen stämmer inte dina kontaktuppgifter du uppgett dvs i klartext du har vid beställningen lämnat ett fel mobilnummer. Saknar du din orderbekräftelse kan den ha hamnat i skräpposten eller så har du lämnat fel epost adress.

Orderbekräftelse, leveransbesked och eventuella förseningar

Vid ett fullföljt köp skickar vi dig en orderbekräftelse per mail. Denna skickas per automatik när vi fått in din beställning. Med orderbekräftelsen bekräftar vi att vi mottagit din order.

Vid eventuella felaktigheter i t.ex. angivet lagersaldo, pris eller produktinformation på hemsidan förbehåller vi oss rätten att göra förändringar i en lagd order. Vid eventuella felaktigheter kommer vi att kontakta dig utan dröjsmål från att det upptäckts och informera om läget samt föreslå en lösning. Du har då rätt att makulera köpet utan kostnad.

Vid eventuella förseningar eller andra problem med din order kommer vi att kontakta dig utan dröjsmål. Du har då rätt att häva köpet utan kostnad. Du har också rätt att få besked om nytt beräknat leveransdatum. Vid frågor om förseningar, kontakta oss på oss på order@soderscykel.se

Frakt av Cyklar

Hemleverans av cyklar 20-29" från 399 kr styck för leveranser utan DHL ortstillägg som vi debiterar kunden i efterhand 

DHL Ortstillägg Zon 1: +0 kr, Zon 2: +200, Zon 3: +500 kr

När DHL har ortstillägg kommer vi innan leverans kontakta er för ett godkännande av frakt tillägg alt makulera ordern.

Du kan alltid välja att hämta dina beställda varor i vår stora fysiska cykelbutik på Södermalm i Stockholm och då givetvis helt utan fraktkostnad. Cykel som hämtas i butik levereras dessutom helt färdigmonterad - Säker och körklar!

Ångerrätt

Som konsument har du vid e-handel i vår webshop soderscykel.se 14 dagars ångerrätt. För att nyttja ångerrätten behöver du kontakta oss innan ångerfristen har gått ut. Inom 5 arbetsdagar från det att du meddelat oss om ditt beslut att nyttja ångerrätten ska du utan dröjsmål skicka tillbaka de varor du ångrar tillbaka till oss. För att nyttja din ångerrätt kontaktar du oss på order@soderscykel.se med ditt orderrnummer. För vår rutiner av retur se här nedan.

Alla produkter i vårt sortiment bortsett från livsmedel (bars, gels, frystorkad mat och drycker) och underkläder omfattas av ångerrätten. Vid e-handel omfattas även alla produkter som du har köpt på REA och kampanjpriser av ångerrätten i 14 dagar. För retur av cykel gäller andra tillvägagångssätt för att returnera, se avsnittet Ångerrätt cykel längre ned på den här sidan. 

Om du ångrar ditt köp innan vi skickat din order och vill avbryta den ber vi dig kontakta oss omgående före kl 12.00. Kontakta då vår kundtjänst på telefonnummer 08-40 83 23 03 under kontorstid för snabbast hantering av ärendet, övrig tid mejla oss på order@soderscykel.se Men om vi redan har skickat din order behöver du följa instruktionerna för en vanlig retur, se nedan.

Så här gör du för att ångra ditt köp.

- För att ångra ditt köp och göra en retur kontaktar du oss på mail adressen order@soderscykel.se och skicka ett mail med ditt ordernummer. Vi återkommer därefter inom 24h (helgfria vardagar) med en fraktsedel och returblankett.

- Skriv ut fraktsedel och retur blankett. Om du inte har möjlighet att skriva ut själv kan du uppge det i det mailet, så skickar vi detta till dig med snigelpost.

- Fäst fraktsedeln på paketet och fyll i retur blanketten och skicka med den i paketet. 

- Lämna sedan paketet hos ditt närmsta DHL-ombud.

- När det returnerade paketet har landat hos oss återbetalar vi dig summan för de returnerade varorna.

- Vi tar ut en retur avgift på 99 kr, detta drar vi sedan av på summan som returneras

- Du återbetalas inom 2-5 arbetsdagar enligt samma betalningsmetod som användes vid köpet. 

Vi löser inte ut returförsändelser mot postförskott eller som rekommenderat brev eller som skickas tillbaka felaktigt t.ex. till postombud, paketutlämning eller en terminal.

En ej uthämtad försändelse betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten.

Värdeminskning av returnerade defekta varor

Köp som ångrats måste returneras komplett i sin originalförpackning, utan defekter och spår av någon användning. Det är helt okej att använda produkten för att undersöka dess egenskaper och funktioner, som att t.ex. prova storleken på en cykelhjälm, eller ett par skor inomhus. När artiklar returneras med skador, tydliga spår av användning eller med saknade delar kan vi göra en eventuell värdeminskning av produkten. Värdeminskningen är helt i relation till det skick som den returnerade produkten och dess förpackning är efter vår kontroll vid emottagandet och vi förbehåller oss dedan rätten att göra avdrag på returen upp till 100%. Vi kommer att kontakta dig och informera om detta innan ett beslut om avdrag tas.

Att göra retur eller byte i butik

Du som kund hos oss på soderscykel.se kan också välja att returnera dina köpta produkter eller eventuellt byta storlek i vår stora fysiska cykelbutik, och då utan någon returavgift om varan är oanvänd och har sin original förpackning intakt. Särskilda villkor gäller vid retur av en cykel, se avsnittet Ångerrätt cykel nedan. Välkommen in till Söders Cykel på Sankt Paulsgatan 43 under våra öppettider. För beställning som inte hämtas ut inom 14 dagar har vi ingen ångerrätt men om det är inom 30 dagar så då tillkommer en expedition avgift till Klarna.

Ångerrätt cykel

Vid ångrat köp av cykel gäller samma villkor för ångerrätt som för övriga produkter avseende tidsfrister, återbetalning och värdeminskning. Däremot gäller annan avgift och annat tillvägagångssätt eftersom godset måste hämtas av fraktbolaget och inte kan lämnas hos ett ombud. 

Cykeln kommer att hämtas med samma fraktmetod som den levererades. Fick du cykeln levererad i kartong ber vi dig också montera ned cykeln och emballera den väl i kartong innan den hämtas av fraktbolaget. När vi mottagit cykeln monterar vi upp den och kontrollerar skicket, därefter återbetalas du summan och debiteras en returavgift på 1500 kr för frakt och hantering. Du har alltid rätt att få din pengar tillbaka inom 14 dagar från att du meddelat oss att du vill nyttja din ångerrätt. Detta förutsatt att vi mottagit cykeln eller att du kan bevisa att cykeln är skickad. Vi förbehåller oss rätten att göra avdrag på returen upp till 100% om cykeln har skador, tydliga spår av överdriven användning eller saknar delar. Du kan även själv returnera cykeln direkt i vår cykelbutik i Stockholm, då är avgiften istället 500 kr för hantering.

Ångerrätten gäller inte företag och organisationer eller på varor med förseglingar eller om försegling brutits, underkläder, cyklar som betecknas endast online eller som är beställningsvara eller cyklar som har fått extra monterade tillval t.ex skärmar och pakethållare etc.

Kontakta oss på order@soderscykel.se och uppge ditt ordernummer för att få en fraktsedel skickad för en upphämtningen. Därefter behöver du kontakta DHL och boka in upphämtningen på en dag som passar dig. Vi ber dig att emballera cykeln på samma sätt som den var vid leveransen. 

Återbetalning vid ångerrätt

Alla betalningar och återbetalningar hos soderscykel.se sker via Klarna. Återbetalningen sker via samma betalningsmetod som användes vid köpet. Har du betalat med faktura får du en kreditfaktura. Har du betalat med kontokort eller Swish kommer pengarna föras tillbaka på samma kontokort. Har du valt direktbetalning från bankkonto förs pengarna tillbaka till samma konto.

Från att du meddelat oss om att du vill nyttja din ångerrätt har du rätt att få återbetalning inom 14 dagar. Detta förutsatt att vi mottagit dina returnerade varor alternativt att du kan uppvisa bevis på att produkten/erna är återsända.

Bytesrätt

Vi genomför inga byten online. För att byta storlek, färg eller produkt behöver du istället lägga en helt ny order på de produkter som du önskar. Gör en retur på de felaktiga produkterna enligt instruktionerna ovan och beställ sedan som vanligt de produkter du vill handla i vår webbshop.

Reklamationer

Enligt konsumentköplagen har du 1 års garanti och tre års reklamationsrätt från det att du köpt produkten. Du måste meddela oss om felet och göra din reklamation så snart som möjligt efter att du upptäckt felet, en månad räknas alltid som skälig tid. Reklamation av varan innebär att du meddelar oss att du anser att det är fel på varan och anger på vilket sätt du anser den felaktig. För att enklast göra en reklamation kontaktar du oss på order@soderscykel.se. Uppge ditt ordernummer och beskriv felet så detaljerat som möjligt. Skicka gärna bilder och eller filmer som visar felet. Cyklar och cykeldelar behöver regelbundet underhåll och service för att fungera optimalt. Observera att ett behovet av intrimning eller efterjusteringar av en cykels komponent ses inte som en reklamation. Fel som uppstått till följd av felaktig slutmontering är heller inte skäliga och de täcks aldrig av produktgarantin. Ifall vi bedömer att felet kan vara skäligt för reklamation tar vi in produkten för en kontroll. Vi förser dig med en fraktsedel. Observera att erhållande av en fraktsedel för kontroll av produkten ej är att likställa med godkänd reklamation (När en reklamation inte blir godkänd så betalar kunden för frakten). Vid godkänd reklamation reparerar vi varan eller ersätter dig med en ny eller likvärdig. Kan vi inte göra detta återbetalar vi dig enligt samma betalningsmetod som du själv valde när du la din beställning. Har du ytterligare frågor om våra köpesvillkor, kontakta oss gärna på order@soderscykel.se

Återbetalning och omkostnader vid reklamationsrätt

När ett reklamationsärenden har godkänts. Då kommer återbetalningen ske enligt samma metod som användes för köpet. Har man betalat med faktura får man en kreditfaktura. Har man betalat med kort kommer pengarna föras tillbaka på det aktuella kontokortet. Har man valt direktbetalning från bankkonto förs pengarna tillbaka till samma konto. Från det att du fått besked från oss om godkänd reklamation med rätt till återbetalning kommer pengarna omgående återbetalas. Hur lång tid det tar innan pengarna kommer tillbaka beror på vald betalningsmetod, normalt mellan 2-7 helgfria arbetsdagar. Vid godkänd reklamation står vi för eventuella fraktkostnader. Vid inte godkänd reklamation står kunden för frakten.

Reklamation vid transport skador

Vid leverans så är det du som kund som behöver kolla av så att det inte blivit transportskador på cykeln. Be leverantören skriva att den blivit skada om det syns på paketet. Dolda fel vid leverans är inom 5 dagar efter att man mottagit cykeln. Uppfylls inte detta så ligger kostnaden på dig som kund och då kan vi inte debitera transportören DHL.

Det kan ibland förekomma att det blivit små repor under transport och det är något vi försöker undvika med att emballera  cykeln så bra som möjligt och även poängtera till transportören att vara försiktig med varan. Dock så är det inget vi/ni får någon ersättning för tyvärr.

Garanti

Vi säljer alla produkter med ett års garanti och tre års reklamationsrätt enligt den nya konsumentköplagen. Vissa produkter kan ha en förlängd produkt garanti, detta framgår då i produktbeskrivningen. Produkt garantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, det innebär fel som har funnits redan från början. Produkt garantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av varan. Vid köp av cykel online ansvarar du själv för slutmonteringen, eventuella fel eller skador tillföljd av felaktig slutmontering täcks aldrig av produkt garanti. Produkt garantin gäller inte för fel som uppstår efter slitage eller miss skötsel av cykel eller komponent. Din följesedel eller faktura gäller som garantibevis för online.

Åldersgräns

Du måste vara minst 18 år för att beställa från Soderscykel.se

Köp av cykel online

Viss enklare slutmontering behövs när du tar emot din nya cykel. Vi monterar först alla cyklar och justerar in dem så de är säkra och körklara. Efter det packas de ner i en lämplig cykelkartong för smidig och skyddande transport. Då plockas vid behov framhjulet och pedalerna av och styret vrids eller lossas ifrån styrstammen. På cyklar med korgar så levereras det omonterade. När du sedan packar upp din cykel behöver du själv sätta dit framhjulet, kontrollera att frambromsen inte tar emot. Sätta eller vrida styret på plats och dra åt dess bultar, samt skruva dit eventuella medföljande pedaler och dra åt dessa på ett korrekt sätt. Vid eventuella frågor kontakta serviceavd hos oss på verkstad@soderscykel.se eller ring vår kundtjänst 08-40 83 23 03 under kontorstid vardagar 10.00-17.00

Personuppgifter och godkännande av köpevillkor

Genomfört köp innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn och personnummer registreras i vårt kundregister. Dina personuppgifter är skyddade och hanteras enligt bestämmelserna i Personuppgiftslagen (PUL).

Värt att veta för dig som köper en cykel online

För dig som köper en cykel hos oss på soderscykel.se så ska du veta att vi har lagt ner avsevärd tid på din beställda cykel innan den skickas iväg från oss. Vi har packat upp cykeln ur kartongen, monterat upp och finjusterat alla funktioner, kontrollerat vajrar och hjulen mm för att sedan plocka ner och emballera den igen, i en lämplig kartongen för transport hem till dig. Bra att också veta i dessa tider med rådande komponentbrist är att samtliga av våra cykeltillverkare förbehåller sig rätten att få ändra vissa detaljer i specifikationen på deras cyklar.

Reservationer 

Söders Cykelbutik reserverar sig för eventuella slutförsäljning samt att varor kan ha utgått ur sortimentet. Vi kan inte garantera att alla webshopens bilder alltid perfekt uppdaterade eller återger produkternas verkliga färgsättning eller utseende. Vi reserverar oss även för tryckfel i text informationen om produkter. Vi reserverar oss för tillfälliga fel på prissättningen eller handhavandefel eller fel i lagersaldo och dess lagersynkningen av varor mellan fysiska butikens kassasystem och webshopen soderscykel.se (synkning 4 ggr/tim) tillfälligt inte stämmer vid beställningen.

Cookies

Söders Cykelbutik i Stockholm AB använder så kallade cookies och enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker webbplatser kunna informeras om vad cookies används till. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information som hjälper webbplatsen att hålla reda på besökaren. Cookie-filer gör ingen skada på din dator utan består endast av text och kan inte heller innehålla något virus.

Tvister

Vid tvister som vi inte gemensamt kan lösa rekommenderar vi dig att kontakta Allmänna reklamationsnämnden, arn.se  eller Box 174, 101 23 Stockholm. Du kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: ec.europa.eu/odr. För att läsa mer om vilka rättigheter du har som konsument rekommenderar vi dig att besöka Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se 

Övrigt

Konsumentskydd: De här köpvillkoren är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med Söders Cykel i Stockholm. För att ta tillvara dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt Personuppgiftslagen (SFS 1998:204) på samtliga köp på www.soderscykel.se.

Force Majeure: Soderscykel.se är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

Personuppgift: Soderscykel ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med köp hanteras i enlighet med Personuppgiftslagen. Genom godkännande av köpeavtalet med Soderscykel samtycker du till att dina uppgifter sparas, för att kunna behandla din order och genomföra köpet, underlätta vid kommande köp, möjliggöra uppdatering av din orderstatus samt för utskick av erbjudanden från Soderscykel, genom sms, e-mail eller annan direktreklam. Som kund kan du ta del av de sparade uppgifter, ändra dem eller be om radering.

Pris- och Produktinformation

Vid felaktigheter i lagerstatus eller prissättning förbehåller sig Soderscykel rätten att häva avtal om köp. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är Soderscykel inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet.

Vi förbehåller rätten att ta bort en beställning om det är så att din produkt eller flera produkter har utgått i leverantörens sortiment eller är slutsålda och ej kommer att komma in i lager igen eller om en produkt har ett tillfälligt felaktigt pris online i webshopen.

Söders Cykelbutik i Stockholm AB

Sankt Paulsgatan 43

118 48 Stockholm

Telefon: 08-40 83 23 03

E-mail: order@soderscykel.se

Organisationsnr 559179-6627   

Product added to wishlist
Product added to compare.

När du besöker någon webbplats kan den lagra eller hämta information i din webbläsare, mestadels i form av \ 'cookies '. Den här informationen, som kan vara om dig, dina inställningar eller din internetanordning (dator, surfplattform eller mobil), används mest för att webbplatsen ska fungera som du förväntar dig.