Snabbfakta
- Mångsidigt mönster som lämpar sig perfekt för varierad terräng med olika underlag
- SmartGRIP-gummiblandningen ger utmärkt grepp på våta och torra underlag, även när mönstret börjar nötas.
- ProWALL-förstärkning av däcksidorna ger ett effektivare punkteringsskydd och bättre manövrering vid användning av låga däcktryck
- Ett extra lager nylontyg på kordens sidoväggar ger bättre skydd och stabilitet vid kurvtagning
- Extra ”broar” ger stöd åt dobbarna och förbättrar däckets leravstötande egenskaper
- Tubeless Ready-design för bättre punkteringsskydd vid användning med lägre däcktryck
SmartGRIP
SmartGRIP Compound är en avancerad gummiblandning som lämpar sig väl för både vått och torrt underlag. Genom att Pirelli valt att använda samma fina gummisammansättning på hela slitytan (Single Compound) och inte använda sig av olika lager, blir greppet bra och förutsägbart även då mönstret med tiden blir mer slitet. Alla som cyklar MTB vet dessutom att det inte sällan kan finnas både våta och torra delar ute på banan, något Pirelli tagit fasta på och därför utvecklat en blandning som klarar båda - och dessutom gör det med bravur.
Mönster
Pirelli Scorpion XC M har ett mönster som optimerats för att komplettera egenskaperna hos gummiblandningen och ge ett pålitligt grepp på blandade underlag. De extra "broarna" hjälper till att stödja gummiklackarna och hjälper däcket att självrensa sig från lera och smuts när det är vått underlag. Däckmönstret på XC M upplevs väldigt förutsägbart och förtroendeingivande, och ger bra bett i kurvorna samtidigt som det rullar väldigt lätt.
ProWALL
Har du också haft problem med att dina däck skurits sönder av vassa stenar och grenar på däcksidorna med punka som följd? Detta motverkas på XC M genom att Pirelli lagt ett extra lager nylontyg över däckens sidor vilket fungerar som en förstärkning. Förutom att hjälpa till att förhindra punkteringar ger de förstärkta däcksidorna även mer stöd och ett däck som kränger mindre i kurvor, vilket framförallt kommer uppskattas av dig som gillar att köra med lägre lufttryck.