Shimano Ultegra R8101 | 11-30T
Ultegra nya 12-delade Hyperglide+ kassett med 11-30T är optimerad med "sweet spot" växling i mittendreven 6-7-8 för att bibehålla Shimanos smidiga och konsekventa växlingsteknik. Genom att kombinera detta med riktigt snabba och stötfria växlingar och tack vare smarta, specialanpassade profiler på kassetten får du smidigare växling, även under tung belastning, oavsett om du rör dig upp eller ner på kassetten. Resultatet är att det inte längre finns något behov av att stoppa en acceleration när du växlar. Du kan nu sätta full kraft på pedalerna och växla ännu snabbare, med mjukare kadens och bättre farthållning tack vare den nya Ultegra kassetten med Hyperglide+ teknologi.
- Förfinad 12-stegad växelkombination för maximal effektivitet och accelerationsprestanda i varje tävlingssituation.
- Snabbare, smidigare växlingar under maximal trampkraft
- Kompatibel med nya 12-delade samt 11-delade bodyer för landsväg.
Shimano Ultegra R8101 Kassett
Ultegra R8101-serien byter till 12 delad med Di2 trådlös switch och snabbare växel. För första gången någonsin kommer Ultegra med ett effejtmätaralternativ och slanglösa skivbromshjul i full kolfiber. Där Dura-Ace är utformat för dem som vill optimera varje liten detalj i konkurrenssituationen, är Ultegra den verkliga tillämpningen av denna teknik. R8101-serien delar samma DNA som R9200-serien, med otrolig prestanda i alla funktioner, och där hörnstenarna i vetenskapen bakom hastighet hjälper ryttare att uppnå sina hårdaste prestanda någonsin.
Nya Dura-Ace och nya Ultegra delar samma plattform, vilket innebär att Ultegra-användare kan njuta av:
Samma, nya Di2-plattform som med förbättrad motordesign i växlar, minskar bearbetningstiden (dvs rörelsetid mellan motor och växelmekanismer) och överföringsprestanda för att möjliggöra Shimanos snabbaste växling någonsin. Detta resulterar i en minskning av drifttiden på Ultegra bakväxel med 58% och en motsvarande minskning med Ultegra bakväxel med 45%, jämfört med den tidigare Dura-Ace RD-R9150 bakväxeln.
Absolut tillförlitlighet från en trådbunden anslutning där det är vettigt. Nya SD-300-kablar med mindre diameter ansluter Di2-batteriet (BT-DN300) till framväxlaren (FD-R8150) och bakväxlaren (RD-R8150). Ett internt batteri ger en enkel laddningslösning och säkerställer en stabil och högspänningsanslutning till växlarna, vilket bidrar till Shimanos snabbaste växling någonsin. Tester visar att BT-DN300-batteriet räcker 1000 km mellan laddningarna. STI-växelknapparna drivs av platta CR1632-batterier som håller i cirka 1,5 års användning.
Hög säkerhet, snabb bearbetning och kretskort med låg effekt minskar risken för störningar från externa enheter avsevärt.
Den nya Ultegra bakväxeln är nu platsen där systemet laddas (ersätter Shimanos SM-BCR2-laddare), och den ger den trådlösa anslutningen till STI-switchar och andra tredjepartsenheter (ersätter den trådlösa EW-WU111-enheten). Dessutom ger den integrerade designen kontrollpunkten för att ändra Di2-funktioner och synkroniserade skiftlägen, och ersätter den tidigare kontrollmonterade eller rammonterade Junction-A (SM-RS910) knappen.